Czy jest możliwy zwrot VAT z Wielkiej Brytanii po Brexicie?

Zwrot podatku VAT z Wielkiej Brytanii po Brexicie

Lista skutków Brexitu (od tych gospodarczych, przez polityczne, aż po społeczne) jest niewyobrażalnie długa. Wśród nich znajdują się również te, które bezpośrednio związane są z branżą transportową, jak i ze zwrotem podatku VAT.
Mimo tego, że Wielka Brytania nie jest już członkiem Unii Europejskiej, wnioskowanie o zwrot podatku VAT z Wielkiej Brytanii jest jak najbardziej możliwe. Zwrot podatku VAT nie odbywa się jednak w oparciu o unijny system VAT Refund. W przypadku firm z krajów UE, które poniosły wydatki związane z prowadzoną działalnością na terenie Wielkiej Brytanii, jest możliwość ubiegania się o zwrot VAT w oparciu o brytyjskie przepisy kierowane do podmiotów spoza UE. Wnioski o zwrot podatku VAT z Wielkiej Brytanii są składane bezpośrednio do tamtejszego urzędu, tj. HM Revenue and Customs, a nie - jak w przypadku wniosków o zwrot VAT z krajów UE - do urzędu skarbowego właściwego dla prowadzonej działalności, który kieruje wnioski do odpowiednich urzędów zagranicznych oddelegowanych w danym kraju do zajmowania się procedurą VAT Refund.

Czy jest możliwy zwrot VAT z Wielkiej Brytanii po Brexicie?

Kto może ubiegać się o zwrot podatku VAT z Wielkiej Brytanii?

O zwrot podatku VAT z Wielkiej Brytanii mogą wnioskować przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność gospodarczą w innym kraju, a jednocześnie nie posiadają stałej siedziby ani rejestru VAT w Wielkiej Brytanii. Przedsiębiorcy mogą wnioskować o zwrot podatku VAT w odniesieniu do kosztów związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą, na które naliczono podatek VAT.
Przykładem może być firma zarejestrowana w Polsce, która prowadzi międzynarodowy transport towarów i w związku z wykonywaną działalnością ponosi koszty paliwa, czy opłat drogowych na terenie Wielkiej Brytanii.

Jakie są stawki VAT w Wielkiej Brytanii?

W Wielkiej Brytanii obowiązuje standardowa stawka VAT wynosząca 20%. Istnieje również obniżona stawka VAT w wysokości 5% (dla niektórych towarów i usług). Nabyty towar, czy usługa, musi być udokumentowany/a na fakturze lub paragonie. Pod kątem składania wniosków o zwrot podatku VAT z Wielkiej Brytanii, tamtejszy urząd (HM Revenue and Customs) respektuje każdy rodzaj dokumentów.

Jakie dokumenty można uwzględnić we wniosku o zwrot VAT z UE?

Zgodnie z regułami zawartymi w dyrektywie 2008/9/WE dnia 12 lutego 2008 r., zwrot VAT z UE przysługuje firmie za koszty związane z jej wykonywaną działalnością. Rodzaj dokumentów na podstawie których możemy ubiegać się o zwrot VAT z UE jest zależny od wewnętrznych przepisów danego państwa członkowskiego. W niektórych państwach wystarczą zwykłe paragony, natomiast w części państw każdorazowo do zwrotu wymagane są faktury VAT.

Jakie są zasady w zakresie zwrotu VAT z Wielkiej Brytanii?

Wraz z zakończeniem procedury opuszczenia Unii Europejskiej przez Wielką Brytanię (Brexit), zostały ustanowione nowe zasady dot. wnioskowania o zwrot podatku VAT z Wielkiej Brytanii. Poza samą procedurą składania wniosku, która nie jest już objęta systemem unijnym VAT Refund, zmianie uległy minimalne kwoty wymagane do złożenia wniosku oraz termin złożenia wniosków.
O zwrot podatku VAT z Wielkiej Brytanii można ubiegać się do 6 miesięcy po zakończeniu brytyjskiego roku podatkowego. Rok podatkowy w Wielkiej Brytanii rozpoczyna się 1 lipca, a kończy 30 czerwca. Chcąc więc zawnioskować o zwrot VAT za okres całego roku podatkowego, wniosek o zwrot podatku VAT można złożyć do 31 grudnia.
Minimalna kwota, wymagana do złożenia wniosku o zwrot podatku VAT z Wielkiej Brytanii, to 16 GBP dla wniosków obejmujących okres całego roku podatkowego, natomiast w przypadku wniosków za krótszy okres minimalna kwota wynosi 130 GBP.

Ile trzeba czekać na zwrot podatku VAT z Wielkiej Brytanii po Brexicie?

HM Revenue and Customs, czyli urząd brytyjski, który zajmuje się zwrotem podatku VAT dla firm mających siedzibę w innych krajach UE, ma do 6 miesięcy na rozpatrzenie wniosku od daty jego otrzymania. Ten okres może się jednak przedłużyć, jeśli urząd poprosi o dosłanie dodatkowych dokumentów lub informacji.

Mimo, że od opuszczenia Unii Europejskiej przez Wielką Brytanię minęło już sporo czasu, procedura zwrotu VAT z tego kraju prawdopodobnie może jeszcze ulec zmianie. Nie ukrywamy, że to nie tylko my się jej uczymy - poza nami uczy się jej jeszcze urząd brytyjski. :)